torsdag 22. mars 2012

Nilsen: Tante Inga


Inga Sofie (fdt. 1890) var den yngste av barna som levde opp. 
Hun giftet seg aldri. Kanskje fordi hun var for opptatt med å hjelpe til hjemme hos foreldrene, hos søsteren (min mormor) og senere hos sin ugifte bror Ingvald.
Hun stelte både huset og ekspederte i bakerbutikken.
Søster Oline Margrethe (min mormor som jeg er oppkalt etter) fikk 7 barn, og da de var små var tante Inga til stor hjelp.
.
Inga hadde en litt uvanlig hobby da hun var ung. 
Fotografering. Ikke bare familie, men også venner og bekjente ble et tatt bilder av.  Rett etter århundreskifte var det ikke vanlig for hverken mann eller kvinne å ha sitt eget kamera.
I en periode bodde hun i Oslo, og i gamle papirer fant jeg bildet av huset på Borgundveien med en hilsen fra hennes mor (min oldemor) bakpå. Det året var Inga 23 år.




















Selv kan jeg huske tante Inga godt. Hun var alltid nydelig, velstelt med hvitt hår bølget hår.
Pelskåpen hennes ser jeg enda for meg.
Jeg vet også at hun var veldig flink med hendene sine, og at hun drev med kunststopping.
Hver 17. mai var vi oppom henne og fikk eggedosis.
Hun var flink til å besøke familien også.
På sine gamle dager reiste hun til Ona for å se hvor faren kom fra.  Hun viste stolt fram et prospektkort fra øyene der, Også Røsholmen og Grasholmen var avmerka. De hadde vært i farens sitt eie.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar